Tuesday, June 19, 2012

Pandainya dia mengambil hati ibu.

Sedang menaip di komputer, Izz datang. Dipicitnya belakang ibunya ini. Kemudian, diambilnya sikat dan disisirnya rambut ibunya. Setelah itu, dipicit-picit bahu dan tengkuk ibu. Kata Izz, "Ibu mesti penat. Ibu rasa lega tak bila abang buat begini?"
Saya hanya jawab, "Ya!" dan terus membuat kerja saya.
Untuk beberapa lama, saya hanya membiarkan Izz berbuat demikian sehinggalah dia berkata, "Ibu, abang berhenti,ya. Abang sudah penat."
Saya balas, "Ok. abang sudah sikat rambut ibu. Abang picit badan ibu.Ibu rasa lega. Abang telah menggembirakan dan menyenangkan hati ibu. Allah memberikan pahala buat anak ibu yang bersusah payah menyenangkan hati ibu."
Bukan sekadar pujian mengikut Teknik Nabi Muhammad tetapi saya juga memberi ganjaran sosial iaitu pelukan buat Izz. Izz memang suka dipeluk.
Semasa dipeluk , Izz berkata, "Sayang ibu."
Ibu tersenyum lalu membalas, "Sayang abang juga."

No comments:

Post a Comment